torsdag 20 november 2014

Fysiologisk fenomen







Vi tog fram en stor isboll som barnen fick känna på. Kommentarerna var: den är kall, varm, oooh, blöt.
Det kändes och klämdes. Isbollen lyftes det var lite svårt eftersom den både var tung, hal och lite blöt. Efter en stund hällde vi salt på isbollen och barnen lyssnade: Det sprakade ock knastrade det var lite spännande att höra. Vi smakade också och barnen sa att det var salt och så märkte vi att det blev gropar i isen där saltet låg. Den lena ytan försvann! Sedan bestämde vi oss för att låta isbollen stå framme till  nästa dag. Vad kommer att hända? Barnen sa att isbollen blir större. 
Nästa dag frågade vi barnen vad de trodde hade häntmed isbollen och alla var säkra på att den hade blivit större. Vi gick och tittade: Ingen isboll kvar....bara vattten. Barnen kände på vattnet jaa, det var      vatten de prövade att ta lite i håret och i ansiktet. Var det varmt eller kallt? Båda delar sa barnen. Nu bestämde vi oss för att gå tillsammans och ställa byttan i frysen över natten. Vad kommer hända nu? . Barnen var säkra på att vattnet skulle försvinna.
Nu ska vi se vad som har hänt? När barne fick se vad som hade hänt så sa de att byttan hade blivit tom full. Tom på vatten och full på is. Isen var kall. Det ser ut som vinter sa ett barn. Vad kan man göra på isen frågade vi och barnen föreslog skridskor och åka pulka. Vi såg också att runda isbollen förvandlades till en fyrkantig isbit. Nu får isen stå framme i fönstret så barnen själva kan gå och titta för nu är alla säkra på att isen kommer att smälta.